4 نکته برتر در مورد اینکه چگونه هوشمندتر مطالعه کنید، نه بیشتر!

مهارت های مطالعه خوب در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد و علم به مهارت هایی اشاره می کند که واقعاً مؤثر هستند.

در نوجوانی، فاریا سانا اغلب کتاب ها را با نشانگر برجسته می کرد. “قرار بود رنگ ها چیزهای مختلفی را به من بگویند.” بعداً، او به یاد می آورد، “من نمی دانستم آن متن های برجسته چه معنایی دارند. او همچنین هنگام خواندن یادداشت های زیادی می گرفت. اما اغلب او “فقط کلمات را کپی می کرد یا کلمات اطراف را تغییر می داد.” او اکنون می گوید که این کار نیز کمک زیادی نکرد و در واقع، “این فقط برای تمرین مهارت های دست خط من بود”.

داشتن مهارت های مطالعه خوب همیشه مفید است. اما اکنون در طول همه‌گیری کووید19 اهمیت بیشتری دارد سانا خاطرنشان می کند که بسیاری از دانش آموزان نگران خانواده یا دوستانی هستند که ممکن است بیمار شوند. فراتر از آن، دانش آموزان در بسیاری از کشورها با فرمت های متفاوتی برای یادگیری مواجه هستند. برخی مدارس دوباره کلاس های حضوری برگزار می کنند، با قوانینی برای فاصله گذاری و ماسک، مدارس دیگر کلاس‌های پراکنده دارند و دانش‌آموزان به صورت نیمه‌وقت در مدرسه حضور دارند. برخی دیگر، حداقل برای مدتی، همه کلاس های آنلاین را دارند.

این شرایط می تواند حواس را از درس های شما منحرف کند. به علاوه، احتمالاً دانش‌آموزان مجبورند بدون اینکه معلم یا والدینی از بالای شانه‌هایشان نگاه کنند، کارهای بیشتری انجام دهند. آنها باید زمان خود را مدیریت کنند و بیشتر مطالعه کنند. با این حال بسیاری از دانش آموزان هرگز آن مهارت ها را یاد نگرفتند. سانا می‌گوید برای آن‌ها ممکن است مانند این باشد که به دانش‌آموزان می‌گوییم «فقط با شنا کردن» شنا کردن را یاد بگیرند.

پیشنهادی:  ایده های جالب برای ساخت کاردستی با پوست پسته

خبر خوب: علم می تواند کمک کند.

برای بیش از 100 سال، روانشناسان تحقیقاتی را در مورد اینکه کدام عادات مطالعه بهتر عمل می کند، انجام داده اند. برخی از نکات تقریباً برای هر موضوعی کمک می کند. به عنوان مثال، فقط شلوغ نکنید! و به جای بازخوانی مطالب، خود را امتحان کنید. سایر تاکتیک ها برای انواع خاصی از کلاس ها بهترین کار را دارند. این شامل مواردی مانند استفاده از نمودارها یا مخلوط کردن مطالبی است که مطالعه می کنید. در اینجا 10 نکته برای اصلاح عادات مطالعه آورده شده است:

1- فضای مطالعه خود را فاصله دهید

نیت کورنل در زمانی که دانش آموز بود، «قطعاً قبل از آزمون های بزرگ تلاش می کرد». او یک روانشناس در کالج ویلیامز در ویلیامزتاون، ماساچوست است. او هنوز فکر می کند که مطالعه یک روز قبل از یک آزمون بزرگ ایده خوبی است. اما تحقیقات نشان می دهد که این ایده بدی است که تمام مطالعه خود را در آن روز جمع کنید. در عوض، آن جلسات مطالعه را در نظر بگیرید.

در آزمایشی در سال 2009، دانشجویان دانشگاه لغات واژگانی را با فلش کارت مطالعه کردند. برخی از دانش آموزان تمام کلمات را در جلساتی با فاصله از هم در طول چهار روز مطالعه کردند. دیگران دسته‌های کوچک‌تری از کلمات را در جلسات فشرده یا انبوه، هر یک در یک روز مطالعه کردند. هر دو گروه به طور کلی زمان یکسانی را صرف کردند، اما آزمایش نشان داد که گروه اول کلمات را بهتر یاد گرفتند. کورنل حافظه ما را با آب در سطلی مقایسه می کند که نشتی کوچک دارد. سعی کنید سطل را تا زمانی که هنوز پر است دوباره پر کنید و نمی توانید آب بیشتری اضافه کنید. بین جلسات مطالعه زمان بگذارید، زیرا ممکن است مقداری از مطالب از حافظه شما خارج شود اما سپس می توانید آن را دوباره یاد بگیرید و در جلسه بعدی مطالعه خود بیشتر بیاموزید. و دفعه بعد، او بهتر آن را به خاطر خواهید آورد.

پیشنهادی:  ترمیم مو به روش مایکروپوینت چگونه است؟

2- تمرین، تمرین، تمرین!

نوازندگان سازهای خود را تمرین می کنند. ورزشکاران مهارت های ورزشی را تمرین می کنند. در مورد یادگیری هم باید همینطور باشد. کاترین راسون می گوید: “اگر می خواهید بتوانید اطلاعات را به خاطر بسپارید، بهترین کاری که می توانید انجام دهید تمرین است.” او یک روانشناس در دانشگاه ایالتی کنت در اوهایو است. در یک مطالعه در سال 2013، دانش‌آموزان در چند هفته در آزمون‌های عملی شرکت کردند. در آزمون نهایی، آنها به طور متوسط ​​بیش از یک نمره حرف کامل بهتر از دانش آموزانی که به روش معمول درس می خواندند، کسب کردند در مطالعه‌ای که چند سال قبل انجام شد، دانشجویان مطالبی را مطالعه کردند و سپس در آزمون‌های یادآوری شرکت کردند. بعضی ها فقط یک تست دادند. برخی دیگر چندین تست را با وقفه های کوتاه چند دقیقه ای در میان گذاشتند. گروه دوم یک هفته بعد مطالب را بهتر به خاطر آوردند.

3- فقط کتاب ها و یادداشت ها را دوباره بخوانید

سینتیا نبل در نوجوانی با خواندن کتاب‌های درسی، کاربرگ‌ها و دفترچه‌هایش مطالعه می‌کرد. این روانشناس در دانشگاه واندربیلت در نشویل، تن می‌گوید: « بارها و بارها و بارها » اکنون، او اضافه می‌کند :ما می‌دانیم که این یکی از رایج‌ترین مهارت‌های بد مطالعه است که دانش‌آموزان دارند

مک دانیل، که در سال 2014 کتاب «مطمئن کن: علم یادگیری موفقیت‌آمیز» را  نوشته است، می‌گوید: خیلی اوقات، وقتی دانش‌آموزان مطالب را دوباره می‌خوانند، سطحی است. او می گوید که بازخوانی به جای اینکه خودتان آن را انجام دهید، مانند نگاه کردن به پاسخ یک پازل است. به نظر می رسد که منطقی است. اما تا زمانی که خودتان آن را امتحان نکنید، واقعاً نمی دانید که آن را درک کرده اید یا خیر.

پیشنهادی:  مهم ترین خصوصیات آب و خاک چیست؟

یکی از نویسندگان مک‌دانیل در کتاب Make it Stick، هنری رودیگر است. او همچنین در دانشگاه واشنگتن کار می کند. در یک مطالعه در سال 2010، Roediger و دو همکار دیگر نتایج آزمون دانش‌آموزانی را که مطالب را دوباره می‌خواندند  با دو گروه دیگر مقایسه کردند. یک گروه سوالاتی در مورد مطالب نوشتند گروه دیگر به سؤالات شخص دیگری پاسخ دادند. کسانی که به سوالات پاسخ دادند بهترین عملکرد را داشتند. کسانی که فقط مطالب را دوباره خواندند بدترین کار را انجام دادند.

4- خودتان را امتحان کنید

این مطالعه در سال 2010 یکی از عادات مطالعه ترجیحی نبل را تأیید می کند. قبل از آزمون های بزرگ، مادرش او را در مورد مطالب مورد سوال قرار داد. او می گوید: «اکنون می دانم که این تمرین بازیابی بود. “این یکی از بهترین راه هایی است که می توانید مطالعه کنید.” وقتی نبل بزرگتر شد، خودش را امتحان کرد. به عنوان مثال، او ممکن است تعاریف را در دفترچه خود بپوشاند. سپس سعی کرد معنی هر اصطلاح را به خاطر بیاورد.

راسون و دیگران در مطالعه آگوست 2020 در آموزش و یادگیری نشان دادند که چنین تمرین بازیابی می تواند تقریباً به همه کمک کند. این تحقیق شامل دانشجویان با مشکل توجه به نام ADHD بود. مخفف اختلال کمبود توجه بیش فعالی است. به طور کلی، بازیابی به دانش‌آموزان مبتلا به ADHD و آن‌هایی که این اختلال را نداشتند به همان اندازه به خوبی کمک کرد.

مطلب پیشنهادی

مزایای استفاده از گاتر (کانال پیش ساخته هدایت آبهای سطحی)

مزایای استفاده از گاتر (کانال پیش ساخته هدایت آبهای سطحی) گاتر یکی از عناصر مهم …