نکات مهم “کاشت انواع لوبیا” در گلدان، باغچه و مزارع

کاشت انواع لوبیا,روش کاشت لوبیا,فصل کاشت لوبیا

لوبیا نوعی دانه گیاهی است که از آمریکا به اروپا و آسیا وارد شده است

روش های کاشت لوبیا در خانه

لویبا دانه ی گیاهی محبوب است که به دو صورت سبز و یا دانه های خشکیده به عنوان حبوبات استفاده می شود. کاشت انواع لوبیا در باغچه و گلدان امکان پذیر است و میتوان به راحتی از آنها نگهداری کرد.

کاشت انواع لوبیا

لوبیا از جمله گیاهان زراعی بسیاری چون ذرت، آفتاب‌گردان و سیب‌زمینی است که با کشف قاره‌ی آمریکا و در قرن شانزدهم وارد اروپا و بعدا آسیا شد. برخی می‌گویند واژه‌ی لوبیا دارای ریشه‌ی سانسکریت و به معنی بیضی شکل است.

لوبیا نام نوعی دانه خوراکی است. درسال ۱۵۳۳ میلادی لوبیا به نام مکزیکی اولیه‌اش «ایاکوک» از آمریکا به اروپا آورده شد و از آنجا به سایر نقاط جهان راه یافت و اکنون همه ساله میلیون‌ها تن به مصرف می‌رسد و یکی از مواد غذایی نسبتاً ارزان و فراوان است.

لوبیا انواع مختلفی دارد که تا حدودی همانند هم کاشته می شود، لوبیاهای رنگی نیز به تازگی وارد ایران شده و مورد استقبال قرار گرفته است، لوبیا را یا به صورت تازه و برای مصرف غلاف های آن برداشت می کنند یا بعد از خشک شدن بر روی بوته به خاطر دانه های آن برداشت می کنند.

لوبیا حساس به سرما و گرمای تابستان است و تنها در بهار می‌توان آنرا کشت کرد. این گیاه را در خاک‌های مختلف می‌توان کشت کرد اما از آنجاکه به خشکی مقاومت ندارد معمولا بصورت فاریاب کاشته می‌شود.

لوبیا به دو صورت سبز و خشک مصرف می‌شود. لوبیا ممکن است همراه غلاف سبز آن و به عنوان سبزی مصرف شود و یا آنکه هدف از کشت آن دانه‌های خشک شده‌ی آن باشد. کشت زراعی آن معمولا برای تهیه‌ی دانه‌های خشک می‌باشد.

در ادامه با بیتوته همراه باشید تا به آموزش کاشت انواع لوبیا و معرفی خصوصیات لازم برای پرورش آن بپردازیم.

انتخاب بذر لوبیا:

عکس کاشت لوبیا,کاشت لوبیا قرمز,از کاشت تا برداشت لوبیا

بهترین فصل کاشت انواع لوبیا فصل بهار است

ریشه‌های گیاه لوبیا مانند سایر گیاهان تیره‌ی بقولات دارای غده‌هایی است که تثبیت‌کننده ازت می‌باشند. برگ‌های لوبیا مرکب بوده و از سه برگچه با کرک‌هایی ریز تشکیل شده است. گل های این گیاه به صورت خوشه‌ای و یا منفرد از جوانه‌های جانبی کنار برگ‌ها به‌وجود می‌آیند و همینطور خودگشن بوده و برای بارور شدن نیازی به گرده‌افشانی ندارند.

پیشنهادی:  آشنایی با سنگ آهک و کاربردهای آن

لوبیاها ممکن است بالارونده و یا پاکوتاه باشند. ارقام بالا رونده حدود ۱.۵ تا ۲ متر رشد می‌کنند و طبعا احتیاج به قیم دارند؛ اما ارتفاع انواع پاکوتاه به ندرت از ۴۰ یا ۵۰ سانتیمتر تجاوز می‌کند.

ولی برای کاشت در گلدان اگر فضای کافی ندارید بهتر است ارقام پاکوتاه و کوتوله را انتخاب کنید. ارقام بوته ای و پاکوتاه حدوداً تا ۵۰ سانتی متر رشد می کند و به سرعت محصول می دهد ولی ارقام رونده ممکن است به ۲ یا ۳ متر نیز برسند و برای رشد نیاز به قیم دارند و باردهی آنها زمان برتر است.

ارقام زودرس و پاکوتاه لوبیا معمولاً بعد از ۴۵ تا ۵۵ روز از زمان کاشت شروع به باردهی می کند البته اگر به قصد برداشت دانه کاشته اید حدوداً ۷۰ تا ۸۰ روز زمان لازم است تا دانه ها تشکیل و خشک شود.

ارقام دیررس و پابلند لوبیا نیز کمی دیرتر و بعد از ۶۵ تا ۷۰ روز قابل برداشت بوده و برای برداشت دانه ها نیز باید ۹۵ تا ۱۰۰ روز انتظار کشید.

شرایط محیطی لازم برای کاشت انواع لوبیا

طرز کاشت لوبیا,مراحل کاشت لوبیا,آبیاری لوبیا

گیاه لویبا در معرض نور خورشید به بهترین شکل رشد خواهد کرد

– نور مناسب برای کاشت انواع لوبیا

این گیاه در معرض نور خورشید به بهترین شکل رشد خواهد کرد که البته قرار گرفتن آن در سایه هم ایده خوبی است. کاشت این گیاه در خاک گرم به خشک نگه داشتن گیاه کمک فراوانی می ‎کند و از بروز پلاسیدگی گیاه جلوگیری می ‎کند.

– دما و نور محیط برای کاشت انواع لوبیا

بهترین فصل کاشت لوبیا در باغ یا باغچه در فصل بهار و ابتدای تابستان است. بعد از گذشت سرمای بهاره باید زمین را برای کاشت آماده کنیم ولی برای کاشت در گلدان در هر فصلی با فراهم آوردن دما و گلدان و خاک مناسب میتوان اقدام  به کاشت نمود.

پیشنهادی:  سنگ تراورتن چیست؟ انواع سنگ های تراورتن

دمای ایده آل جوانه زنی بذر انواع لوبیا ۱۶ تا ۲۵ درجه می باشد، البته تا دمای ۳۵ درجه نیز جوانه زنی انجام می شود، لوبیا نیاز به هوای گرم و آفتابی برای رشد دارد هوای خنک و سایه رشد بوته ها را محدود کرده و گلدهی را به تعویق می اندازد.

این گیاه قادر به تحمل دمای بیش از ۳۰ درجه نیست و دمای بیش از ۳۵ نیز، سبب عدم تشکیل دانه در آن می گردد. ضمن اینکه دمای کمتر از ۱۵ درجه نیز برای رشد آن نامطلوب است.

– خاک مناسب برای کاشت انواع لوبیا

گیاه لوبیا به خاک غنی از مواد آلی نیازمند است و شما می ‎توانید خاک مورد نظر را با کود های مناسب غنی کنید که استفاده از کود های مناسب به رشد بهتر گیاه و رطوبت لازم آن کمک می ‎کند بهترین خاک برای کاشت لوبیا ، خاکی غنی و اندکی اسیدی با پی اچ حدود 6 تا 6 ٫ 2 می باشد.

– آبیاری لوبیا:

نحوه کاشت لوبیا,عکس کاشت لوبیا,کاشت لوبیا قرمز

لوبیا نیز همانند تمامی گیاهان به آبیاری منظم نیاز دارد

لوبیا نیز همانند تمامی گیاهان به آبیاری منظم نیاز دارد، بهتر است همیشه پای گیاه مرطوب باشد بخصوص در تابستان و گرمای هوا، خشکی و گرمای زیاد خاک باعث از گل افتادن لوبیا و کاهش محصول برداشتی می شود.

گیاه لوبیا سبز به آبیاری زیادی نیاز دارند و برای پرورش این گیاه بهتر است از آبیاری قطره ای استفاده شود که در صورت عدم آبیاری کافی رشد این گیاه متوقف خواهد شد.

– کوددهی برای کاشت انواع لوبیا

لوبیا نیاز به کود دهی ندارد ولی میتوان برای بهبود رشد و محصول دهی از خاک هایی همانند کمپوست بهره برد.

روش کاشت لوبیا در باغچه

از کاشت تا برداشت لوبیا,مراحل کاشت لوبیا قرمز,کاشت لوبیا در باغچه

برای کاشت انواع لوبیا، بذر لوبیا را در عمق 2 تا 5 سانتی متری خاک بکارید

برای کاشت انواع لوبیا، بذر لوبیا را به صورت مستقیم و در عمق 2 تا 5 سانتی متری خاک بکارید. لازم نیست از نشا گیاه استفاده کنید. سپس به صورت مرتب به لوبیا آب دهید تا جوانه بزند.

پیشنهادی:  صفر تا صد رشته معماری داخلی

• اگر می خواهید کار کاشت لوبیا را زودتر انجام دهید روی لوبیا پلاستیک بکشید زیرا سرما سبب پوسیده شدن ریشه خاهد شد.

• اگر برای کاشت لوبیای بوته ای را انتخاب کرده اید بین دانه ها فضای مناسب قرار دهید تا بوته ها مزاحم یکدیگر نشوند.

• در صورت انتخاب لوبیای رونده قبل از کاشت لوبیا، قیم را سوار کنید و وقتی گیاه اندکی رشد کرد آن را به دور قیم بپیچید.

• لوبیا را باید به صورت مرتب آبیاری کنید تا گلدهی آن متوقف نشود.

• لوبیا ها سیستم ریشه ای کوچکی دارند و مالچ پاشی سبب می شود ریشه هاشان خنک و مرطوب بماند.

مراحل کاشت لوبیا در گلدان:

کاشت لوبیا,روش کاشت لوبیا,فصل کاشت لوبیا در گلدان

برای کاشت انواع لوبیا در گلدان حفره هایی به عمق 3 تا 4 سانتیمتر در خاک گلدان ایجاد کنید

یک گلدان مناسب برای کاشت لوبیا انتخاب کرده و درون آن خاک مناسب و کود بریزید . برای زهکشی مناسب خاک مقداری ماسه به خاک بیفزایید.

بهترین فصل کاشت لویبا فصل بهار است زیرا شرایط محیط ازنظر دما در این فصل ثابت است.

حفره هایی به عمق 3 تا 4 سانتیمتر و با فاصله 2 سانتی متر از هم در خاک گلدان ایجاد کنید و بذر لوبیا را در حفره ها بکارید وروی آن را خاک بریزید.

پس از کاشت انواع لوبیا بلافاصله آبیاری را انجام دهید و گلدان را در مکان آفتاب گیر قرار دهید تا جوانه بزند. بعد از تقریباً 3 هفته لوبیا  جوانه خواهد زد.

اگر گلدان کوچک است گیاه را به گلدان بزرگ تر انتقال دهید. بعد از رشد بوته های لوبیا، گیاهان ناسالم را از گلدان بکنید. بعد از مدتی یک قیم را در کنار بوته های لوبیا قرار دهید زیرا آنها بعد از شروع به رشد، به پایه نیاز دارند.

پس از 50 تا 60 روز از کاشت انواع لوبیا در گلدان، می توانید محصول خود را برداشت کنید.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

سنگ چشم زخم قدیمی (انگشتر عقیق، زمرد، یاقوت، حدید و در نجف)

بسیاری از افراد در طول زندگی خود به دنبال راه‌هایی هستند تا چشم زخم را …