برنامه سفر 4 روزه به مشهد

با ما همراه باشید که در این برنامه، سفر 4 روزه به مشهد خواهیم داشت. مشهد در دسته شهرهای ایران قرار دارد که در طول سال خیابان‌های آن از گردشگران مختلف مملو است. اغلب این گردشگران به قصد زیارت به این شهر سفر می‌کنند. با این حال مشهد علاوه بر حرم مطهر، از جاذبه‌های تفریحی، فرهنگی و تاریخی متعددی برخوردار است که در سفرتان به این شهر باید حتما از آن‌ها بازدید کنید. هتل‌های مشهد مثل هتل نگین پاسارگاد مشهد زبانزد عام و خاص هستند و تجربه اقامتی بی‌نظیری را برای میهمانانش فراهم می‌کنند.

راه های دسترسی به مشهد

برای دسترسی به مشهد راه‌های متعدی پیش روی شماست. از جمله راحت‌ترین این راه‌ها، پرواز بوده که تقریبا از تمامی فرودگاه‌های کشور به فرودگاه مشهد صورت می‌گیرد. چنانچه پرواز به لحاظ قیمت برای شما مقرون به صرفه نیست، راه‌های ارزان‌تر دیگری نیز جهت رسیدن به مشهد وجود دارد. از جمله این راه‌ها که می‌شود به آن اشاره کرد قطار و اتوبوس است. از تمامی مراکز استان‌ها به مشهد تقریبا مسیر ریلی وجود دارد. روزانه از تهران به مشهد بیش از 50 قطار رفت‌وآمد می‌کند که می‌توانید طبق برنامه‌ خود  یک قطار را انتخاب و خریداری نمایید.

حتی چنانچه تصمیم به رفتن به مشهد با ماشین شخصی را دارید، اغلب راه‌های ورودی به مشهد بزرگراه است که این رانندگی را می‌تواند برای شما راحت‌ کند.

رزرو اقامتگاه

به همین ترتیب در مشهد به راحتی می‌توانید با هر بودجه‌ای که دارید اقامتگاه رزرو کنید. گزینه‌های انتخابی‌تان برای اقامت در مشهد می‌تواند از هتل‌های بسیار لوکس و گران مثل هتل منجی مشهد باشد تا زائرسراهای که در نزدیکی حرم مطهر قرار دارند. در نظر بگیرید که برعکس هتل‌ها و اقامتگاه‌های دیگر شهرهای ایران، تقریبا در تمامی اقامتگاه‌های مشهد وعده‌های غذایی به صورت کامل روی اقامت در نظر گرفته می‌شود. با این حال پیش از رزرو این مورد را بررسی قرار داده و در نهایت اقامتگاه‌تان را انتخاب کنید.

روز اول از برنامه سفر 4 روزه به مشهد: زیارت

روز اول از برنامه سفر 4 روزه به مشهد را باید با زیارت حرم امام رضا شروع کنید. توصیه ما این است که برای روز اول نیمی از روز را برای زیارت کنار بگذارید و برای ادامه روز مطابق با برنامه پیش بروید. چنانچه در میان روز به استراحت نیاز داشتید می‌توانید به هتل یا محل اقامت خود برگردید و پس از استراحتی کوتاه برنامه‌تان را ادامه دهید.

حرم امام رضا

حرم مطهر امام رضا در مرکز شهر مشهد واقع شده است. مشهد میزبان امام هشتم شیعیان بوده و وجود این امام در این شهر سبب شده که مشهد هرساله میزبان میلیون‌ها زائر و گردشگری باشد که از داخل کشور و خارج برای زیارت می‌آیند. در سفر 4 روزه به مشهد علاوه بر زیارت بد نیست زمانی را به بازدید تاریخی و فرهنگی داخل حرم نظیر بازدید از ایوان طلای نادری، ایوان نقارخانه، پنجره فولاد، باغ رضوان، سقاخانه اسمال طلا و غیره اختصاص دهید.

موزه مرکزی و موزه فرش

در حرم مطهر امام رضا موزه‌های متعددی وجود دارد. دو تا از موزه‌های زیبای حرم، موزه فرش و موزه مرکزی می‌باشد. ورود به این دو موزه از طریق داخل صحن کوثر امکان پذیر است. در موزه مرکزی مجموعه‌ها و کلکسیون‌های خاصی از تمبر، سکه، اسکناس، کاشی‌کاری‌ها، ضریح‌های قدیمی حرم، ظروف مختلف، مدال قهرمانان ملی و غیره را می‌توانید مشاهده کنید. در موزه فرش نیز همانطور که از نام آن پیداست، مجموعه‌ای از فرش‌ها و قالی‌های نفیس و زیبای ایرانی نگهداری می‌شود.

پیشنهادی:  (تصاویر) راه رفتن عبادت کنندگان ژاپنی روی ذغال داغ

مسجد گوهر شاد

مسجد گوهرشاد را در جنوب حرم مطهر می‌توانید پیدا کنید. این مسجد به دستور همسر شاهرخ شاه گوهرشادبیگم ساخته شده است. مسجد گوهر شاد یکی از شاهکارهای معماری ایرانی در دوره تیموری به شمار می‌آید که جزو شلوغ‌ترین بخش‌های حرم مطهر هم است. اگر در سفر 4 روزه به مشهد به مسجد گوهرشاد سر زدید حتما از محراب باشکوه و بی‌نظیر مسجد دیدن نمایید. بدون شک محو مقرنس‌کاری‌های فوق‌العاده این بخش خواهید شد.

در روز اول اکثر افراد بیشتر از 3 یا 4 ساعت را در حرم سپری می‌کنند. خواندن نماز، زیارت‌نامه و گشت و گذار در نزدیکی‌های حرم مطهر تا ظهر طول می‌کشد.  برای ناهار می‌توانید به اقامتگاهتان برگردید (البته اگر وعده ناهار هم جزو اقامت محسوب می‌شود) یا در نزدیکی حرم یک رستوران انتخاب کنید. اینگونه هم استراحتی کوتاه خواهید داشت و هم برای ادامه سفر 4 روزه به مشهد انرژی کافی کسب می‌کنید.

آرامگاه نادر شاه

مشهد از دیرباز در دسته مهم‌ترین شهرهای ایران قرار می‌گرفت که با انقراض حکومت صفویه نادرشاه افشار در این شهر قیام کرد و شهر مشهد را برای پایتختی ایران برگزید. نادر شاه افشار در طی دوران حکومتش تعداد متعددی مقبره ساخت. اولین مقبره در سال 1143 ساخته شد.

نادرشاه پس از فتح هند و کسب فتوحات جنگی به ساخت مقبره‌ای دیگر دستور داد و در ساخت آن سنگ‌های سیاه مرمر را بکار برد. استفاده از سنگ‌های مرمر موجب شد مقبره  عظمت و شکوه منحصربه‌فردی داشته باشد. از مقبره‌های دیگر نادر شاه باید به مقبره خانوادگی عمارت خورشید اشاره کرد.

این مقبره توسط گروهی از سربازان نادرشاه مورد تهاجم واقع شد و در نهایت نادر شاه به قتل رسید و پیکر بی جان او را در یکی از این مقبره‌ها به صورت موقت دفن نمودند.

افتخارات و فتوحات بسیار نادر شاه باعث محبوبیت او نزد اکثر پادشاهان شد. به صورتیکه شاهان قاجاریه دستور دادند تا پیکر نادر شاه را به مقبره‌ای با شکوه که در شان شخصیت او است انتقال دهند.

پیکر او در ابتدا به تهران انتقال داده شد و پس از آن مقبره شکیلی در یکی از آرامگاه‌های یاد شده ساختند. با این وجود انجمن آثار ملی ایران به منظور گرامیداشت مقام نادرشاه دستور داد مقبره دیگری برای او بسازند. ساخت این بنای باشکوه توسط هوشنگ سیحون معمار و طراح مشهور ایرانی انجام شد. این بنای تاریخی را در سال 1342 ساختند.

باغ وکیل آباد

در پایان روز پیشنهاد می‌د‌هیم به یکی از زیباترین پارک‌های مشهد سر بزنید. پارک وکیل آباد مشهد از جمله زیباترین تفرجگاه‌های مشهد به شمار می‌آید که در قسمت جنوب غربی شهر واقع شده است. این پارک یکی از پارک‌ها یا بهتر است بگوییم، باغ‌های قدیمی مشهد می‌باشد. همچنین تنها باغ وحش مشهد هم در کنار پارک وکیل‌آباد قراردارد.

پیشنهادی:  نگهداری بهینه تجهیزات با راهکار های نظافت صنعتی

روز دوم از برنامه سفر 4 روزه به مشهد: زیارت تفریحات آبی و فرهنگی

روز دوم را می‌توانید با رفتن به حرم مطهر آغاز کنید و بعد از زیارت ادامه برنامه سفر 4 روزه به مشهد را پیش بگیرید. اگر اهل تفریحات آبی هستید که بسیار پرهیجان است، سرزمین موج‌های آبی را پیشنهاد می‌دهیم. البته چنانچه اهل تفریحات آبی نیستید به عنوان جایگزین بد نیست برنامه‌های بعدی را در  پیش بگیرید که اندکی فرهنگی و تاریخی نیز محسوب می‌شوند.

پارک آبی سرزمین موج‌های آبی

اگر اهل تفریحات هیجانی مثل تفریحات آبی هستید، اینجا جایی است که  ساعت‌ها می‌توانید وقت بگذرانید. سرزمین موج‌های آبی وسعتی معادل با یک شهرک دارد و امکاناتی که در آن موجود است با بالاترین کیفیت ساخته و ارائه شده است. توجه کنید که مجموعه مخصوص بانوان و آقایان مجزا بوده و می‌توانید اگر با خانواده سفر می‌کنید در یک روز به این مجموعه سر بزنید. قبل از رفتن حتما از ساعات فعالیت مجموعه اطلاعات کامل را کسب کنید.

خانه تاریخی داروغه

چنانچه به تفریحات آبی علاقه‌ای ندارید یا بنا به هر دلیلی این تفریح را در برنامه خود قرار نداده‌اید می‌توانید از اینجا برنامه را آغاز کنید یا بعد از سرزمین موج‌های آبی، در ادامه روز طبق برنامه پیش بروید. خانه تاریخی داروغه از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی شهر مشهد است. قدمت این خانه به دوره قاجار برمی‌گردد و به تازگی مرمت شده و به روی بازدیدکنندگان باز است. از آنجایی که این خانه متعلق به داروغه مشهد بوده، نامش نیز به همین خاطر خانه داروغه می‌باشد.

حمام مهدی قلی بیک

حمام مهدی قلی بیک در ابتدای بازار بزرگ و در نزدیکی مسجد شاه قرار داشته و از آثار دوره صفوی مشهد به شمار می‌آید. این حمام متشکل از فضاهای متعدد است و بزرگترین و زیباترین قسمت آن، بخش بینه حمام می‌باشد. در این قسمت هشت ستون وجود دارد و تزئینات و نقاشی‌هایی که این بخش دارد فوق‌العاده است. حمام مهدی قلی بیگ امروز به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده با این حال همه قسمت‌های حمام قابل بازدید می‌باشد.

پارک ملت

چنانچه خسته‌اید به اقامتگاهتان بروید و مدتی را استراحت کنید. برای شب به پارک ملت مشهد بروید. پارک ملت را باید یکی از قدیمی‌ترین شهربازی‌های کشور به حساب آورد. شهربازی پارک ملت مشهد یکی از کامل‌ترین مجموعه‌های بازی و هیجانی را در خود جای داده است.

روز سوم از برنامه سفر 4 روزه به مشهد: روز خرید و دیدار با فردوسی

روز سوم نیز با زیارت حرم مطهر شروع می‌شود و ادامه آن با رفتن به بازار رضا و تهیه سوغاتی‌ها همراه است. به هیچ عنوان خرید زعفران و زرشک را از بازار قدیم رضا از یاد نبرید. ادامه روز به بازدیدهای تاریخی بپردازید و برای شب نیز کوه سنگی یا طرقبه پیشنهاد ما به شماست.

پیشنهادی:  سفر به تبریز با قطار بهتر است یا هواپیما؟

بازار رضا، بازاری قدیمی همجوار با حرم مطهر

بازار رضا که در نزدیکی حرم امام رضا واقع شده، از مشهورترین و البته قدیمی‌ترین بازارهای مشهد به شمار می‌آید. این بازار بسیار پررفت و آمد بوده و علاوه بر خرید این امکان را دارید تا از معماری زیبا و سنتی آن هم لذت ببرید. حتی اگر نمی‌خواهید خرید کنید حتما به این بازار سر بزنید و از معماری و پویایی آن لذت ببرید.

آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال شرق مشهد و در میان باغی قرار دارد. این آرامگاه از دیگر آثار هوشنگ سیحون است که بر اساس طرح قبلی آن که توسط کریم طاهرزاده بهزاد بوده، مورد ساخت و مرمت قرار گرفت. بعد از بازدید از آرامگاه دقایقی در کنار حوض میان باغ بشینید و اندکی از شعرهای زیبای فردوسی بزرگ  را مرور کنید.

پارک کوه سنگی

بعد از استراحت و برای تفریح شبانه پیشنهاد ما رفتن به پارک کوه‌سنگی است. پارک کوه‌سنگی در حاشیه کوه‌های مرتفع جنوب غربی مشهد واقع شده است. کوه‌سنگی از جمله زیباترین پارک‌های مشهد محسوب می‌شود که در آن تلفیقی از آب، سنگ و فضا سبز را می‌توانید مشاهده کنید.

روز چهارم از برنامه سفر 4 روزه به مشهد: طبعیت‌گردی

در ادامه برنامه سفر 4 روزه به مشهد، امروز را می‌توانید روز خرید در نظر بگیرید و برای بعد از ظهر هم به مجموعه گردشگری و تفریحی چالیدره سری بزنید. برای رفتن به مجموعه گردشگری و تفریحی چالیدره از طرقبه رد می‌شوید که اگر تمایل دارید، در طبیعت زیبای این روستا توقف کرده و ناهار را در رستورانی صرف کنید.  البته  براساس علاقه‌ خود می‌توانید ساعت خرید را کم یا زیاد کنید.

میدان جانباز

برای برنامه سفر 4 روزه به مشهد بعد از زیارت به میدان جانباز بروید. این جا علاوه بر اینکه محیطی زیبا برای بازی و عکاسی در اختیارتان قرار می‌دهد، شرایط خوبی برای بازارگردی و خرید هم دارد. از ابتدای بلوار جانباز تعداد زیادی مرکز خرید بزرگ نظیر مرکز خرید پاژ، مروارید و گوهرشاد وجود دارد. در انتهای بلوار هم مرکز خرید کیان سنتر ۲ که یک مرکز خرید باشکوه است، قرار دارد. همچنین برای خرید علاوه بر میدان جانباز می‌توانید به مرکز خرید الماس شرق و خاور زیست نیز سری بزنید.

مجموعه گردشگری و تفریحی چالیدره

چالیدره یک مجموعه گردشگری و تفریحی است که در اطراف مشهد قرار دارد. این مجموعه در نزدیکی سدی به اسم چالیدره ساخته شده است. مجموعه گردشگری و تفریحی چالیدره از تفریحاتی همچون قایق‌سواری، تله‌سیژ، بانجی جامپینگ، زیپ‌لاین و غیره برخوردار است که می‌تواند  شما را ساعت‌ها سرگرم کند.

جمع‌بندی

اگر قصد سفر به یکی از شهرهای ایران را دارید، مشهد انتخاب بسیار خوبی خواهد بود. این شهر جاذبه‌های بی‌نظیری دارد که باعث شده مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی باشد. احتمالا این سوال در ذهن شما ایجاد شده که مشهد به جز صحن مقدس امام رضا جای دیدنی دیگری هم دارد؟ ما در این مقاله با برنامه برنامه سفر 4 روزه به مشهد شما را با جاذبه‌های این شهر آشنا کردیم.

مطلب پیشنهادی

مزایای استفاده از گاتر (کانال پیش ساخته هدایت آبهای سطحی)

مزایای استفاده از گاتر (کانال پیش ساخته هدایت آبهای سطحی) گاتر یکی از عناصر مهم …