عمل افتادگی چشم و یا پتوز چیست؟

عمل افتادگی چشم و یا پتوز چیست؟

خوشبختانه ما در نسلی زندگی می‌کنیم که از خیل بزرگی از محدودیت‌های بشریت ر‌ها شده است، از محدودیت‌های توانایی‌های ما همانند پرواز تا محدودیت ظاهری.

ظاهر دیگر یک چیز کاملاً مادرزاد نیست، بلکه اگر شما از ظاهر خود راضی نباشید به راحتی می‌توانید با عمل‌های جراحی یا می‌ک اپ‌های گوناگون چهره خود را تغییر دهید.

اخیراً عمل‌های زیبایی نه تنها در کشور ما بلکه در تمام دنیا بسیار پرطرفدار شده است، به خصوص عمل‌های بینی و البته تزریق ژل.

البته یک عمل دیگر که اخیراً محبوب‌تر از قبل شده است، عمل پتوز و یا افتادگی پلک.

گرچه هرنوع عمل زیبایی نیازمند مشورت و سپردن کار به یک متخصص است، اما کمتر عملی از لحاظ حساسیت و دشواری به پای عمل افتادگی چشم و یا پتوز می‌رسد.

گرچه این عمل برای بزرگسالان خطرافرین نیست، اما ممکن است در صورت درست انجام نشدن، تأثیر خوبی نداشته باشد و در احتمال این وجود دارد که چشمان شما دچار ضعف‌های بینایی شوند.

اول بیاید باهم مرور کنیم، پتوز چیست؟

Ptosis | AOA

پتوز یا افتادگی پلک بالایی به حالتی گفته می‌شود که هردو و یا یکی از پلک‌های شما همواره نیمه باز قرار می‌گیرد که تأثیر خوبی روی ظاهر و چهره افراد ندارد.

در کل افتادگی پلک چهار مرحله دارد، تقریباً باز، افتادگی دو میلی‌متری، افتادگی چهار میلی‌متری، و در نهایت بیش از چهار میلی‌متر که تقریباً مشکل‌زا محسوب می‌شود، خیلی بیشتر از دیگر انواع پتوز.

اکثر کودکانی که این مقداری از افتادگی پلک را دارند شانس بالایی برای ابتلا به تنبلی چشم و آستیگماتیسم دارند، زیرا دیدن برای این کودکان بسیار مشکل است.

علل افتادگی چشم و پتوز

این اتفاق علل مختلفی می‌تواند داشته باشد، اما اصلی‌ترین دلیل ان برای اکثر افراد کهولت سن است.

در کل دو نوع پتوز داریم، پتوز کودکان و نوزادان و پتوز بزرگسالان.

هر دو هم شرایط و عوارض خاص خود را دارند، مخصوصاً عمل پتوز کودکان، زیرا معمولاً به دلیل اینکه کودکان هنوز در سن رشد هستند، چشم‌ها و عضلات هدف جراحی رشد کرده و خیلی زود دوباره دچار افتادگی می‌شوند.

اما این‌بار نشانه‌های افتادگی بسیار بیشتر از قبل از عمل به چشم می‌آیند، ممکن است پتوز مرحله اول تا مرحله چهارم افزایش پیدا کند.

هرچند در صورت انجام این کار به دست یک متخصص توانا احتمال این اتفاق کاهش می‌ابد، اما به طور کامل از بین نمی‌رود.

Eyelid Ptosis Before and After Gallery | Taban MD

جراحی پتوز چشم کودکان

در این حالت کودک با عظلات پلک ضعیف متولد می‌شود و نمی‌تواند پلک خود را درست باز کند، بعضی مواقع هم مشکل تنها از یکی از عضلات دو چشم است و یک پلک باز و دیگری نیمه باز است که خیلی بیشتر از حالتی که هردو پلک افتاده‌اند مشخص می‌شود.

این کودکان اغلب برای بهتر دیدن‌اشیا سر خود را بالاتر می‌گیرند یا چشمان خود را کمی درشت‌تر می‌کنند، و یا فاصله‌ها را به درستی تشخیص نمی‌دهند

در کل می‌توان به سادگی و با توجه به پلک‌ها می‌توان متوجه شد که یک کودک یا بزرگسال به پتوز مبتلا است یا خیر، دیگر علائم پتوز شامل بیش از حد مالاندن چشم‌ها، کاهش بینایی، درد در ناحیه اطراف چشم و خستگی چشم است.

پیشنهادی:  نگهداری بهینه تجهیزات با راهکار های نظافت صنعتی

پتوز کودکان بر خلاف بزرگسالان قدری خطرناک است، زیرا بر خلاف طبیعت ذاتی افتادن پلک در کهنسالی، کودکان با ضعف ذاتی پلک خود متولد می‌شوند، در برخی مواقع ممکن است بینایی کودک از یکی از چشم‌ها در پی باز نشدن پلک‌ها بسیار ضعیف‌تر شود.

زیرا چشم به تاریکی عادت می‌کند و این عادت به سادگی ترک نمی‌شود، مخصوصاً اگر بچه یک نوزاد باشد.

ریسک بالایی برای ابتلا به استیگماتیسم متوجه این کودکان است، بنابراین بهتر است در اسرع وقت به پزشک ماهر مراجعه شود، علاوه بر این احتمال ضعف بینایی یا تنبلی چشم دور از ذهن نیست.

پزشک با توجه به سن کودک، افتادگی یکی یا هردو پلک و عموماً جراحی را توصیه می‌کنند، اما با توجه به رشد کودکان، ممکن است مجبور باشند چندین سال بعد عمل را تکرار کنند که خطر زیادی برای بینایی این کودکان دارد.

به احتمال زیاد این کودک به ضعف بینایی دچار می‌شوند، علاوه بر این عمل پتوز عملی نیست که قرار باشد چندین بار و به راحتی انجام شود، به همین خاطر بهتر است در صورتی که وضعیت کودک خطرناک نیست تا رسیدن به سن مناسب صبر کنید.

سن مناسب برای این عمل ۱۳ سالگی به بعد است.

اما حتی در همان زمان هم استفاده از داروی بیهوشی برای این جراحی تأثیر بدی روی کودک شما می‌گذارد، این مواد به کاهش دادن نرخ رشد و میزان هوش کودکان مشهور هستند، پس بهتر است حتی دیر‌تر از این سن اقدام کنی؛ به جای ان بهتر است به صورت دوره‌ای کودک خود را برای بررسی عیوب انکساری به یک متخصص چشم نشان دهید.

البته این عمل لزوماً نیازی به بیهوشی ندارد و از جمله عمل‌های سرپایی محسوب می‌شود، اما اکثر کودکان نمی‌توانند وقتی در حالت بستن عضله پلک آن‌ها هستید ثابت دراز بکشند.

ممکن است فرزند شما با یک تکان سریع سر بینایی چشم خود را برای همیشه از دست بدهد.

البته اگر مورد شما فوری تشخیص داده نشده است.

جراحی پلک فلج در بزرگسالان

این مورد که شایع‌ترین نوع افتادگی پلک است، همانطور که پیش‌تر گفته شد عموماً در اثر کهنسالی رخ می‌دهد.

در این نوع از عارضه عضله لواتر از کار می‌افتد و یا بسیار ضعیف می‌شود، زیرا در طول سال‌ها به صورت مداوم تحت تأثیر نیروی جاذبه قرار داشته است، با توجه به اینکه قدرت عضلات پلک یک ویژگی وراثتی است، می‌توان گفت حتی پتوز بزرگسالان هم یک نوع مشکل ارثی است.

یعنی اگر مادر یا یکی از خویشاوندان نزدیک شما چنین مشکلی پیدا کرده است، احتمالاً شما هم به وضعیت مشابهی می‌رسید و به مرور زمان پلک افتادکی شما بیشتر می‌شود.

البته ممکن است این عارضه برای کسانی که دچار تصادف و یا ضربه به چشم شده‌اند هم پیش بیاید، چنین چیزی به شدت تصادف بستگی دارد، و تا خوابیدن ورم گونه و سر به خوبی قابل تشخیص نیست، چون نیمه باز بودن پلک با توجه به ورم گونه و چشم طبیعی است.

در برخی مواقع هم به دنبال جراحی چشم آب مروارید این مشکل برای افراد مسن پیش می‌اید.

پیشنهادی:  رزرو نوبت دکتر آنلاین، معجزه‌ای در صنعت درمان پزشکی

برخلاف کودکان، درمان افتادگی چشم در بزرگسالان با برخی دارو‌هایی که عظلات پلک را تقویت می‌کنند هم قابل درمان است، دارو‌هایی مثل سایدمتازولین که البته تنها با نسخه متخصص بینایی قابل دریافت هستند.

بعد از عمل لازم است تعدادی مکمل و قرص‌های ویتأمینی خاص را طبق تشخیص پزشک خود مصرف کنید.

همچنین نیازی به استفاده از داروی بیهوشی نیست و می‌توانید عمل جراجی را به راحتی و به صورت سرپایی انجام دهید، البته که منظور ما از عمل سرپایی عمل بدون استفاده مستقیم از داروی بیهوشی است.

ابتدا پزشک چشم، پلک و ناحیه اطراف ان‌ها را با افشانه بی‌حس‌کننده، سست می‌کند، سپس عضله پلک شما را محکم می‌کند، کمی بعد از اطمینان از درست انجام شدن عمل می‌توانید در همان روزبه خانه بازگردید.

این عمل بسته به میزان دشواری و البته فرز بودن دست پزشک معالج بین ۲۵ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد.

بعد از جراحی تعدادی قطره برای چشم شما تجویز می‌شوند که باید برای جلوگیری از هرگونه عفونت و اسیب به چشم، سر وقت استفاده کنید.

در غیر این صورت ممکن است به همان حالت قبل از جراحی بازگردید و یا در بدترین حالت و عفونت کردن شدید چشم ممکن است بینایی خود را از دست بدهید.

پس توصیه‌های پزشک معالج را جدی بگیرید.

باید و نباید‌های این عمل پتوز

همانطور که داروی ساده‌ای همانند قرص مسکن می‌تواند در دستان کودک خطرناک باشد، این جراحی حساس هم اگر توسط دکتر مختصص و مجرب انجام نگیرد، می‌تواند خطرناک باشد.

اما تحت نظر یک پزشک مطمئن، این عمل هم به اندازه همان قرص مسکن در دستان یک بزرگسال خطرناک است، اما همچنان عوارض احتمالی‌ای وجود خواهد داشت.

اول از همه اینکه همانطور که اب مروارید می‌تواند منجر به افتادگی پلک شود، این عمل هم می‌تواند باعث رخ دادن این مشکل در افراد بسیار مسن شود، حتماً در این مورد با پزشک خود صحبت کنید.

تا چند شب بعد از عمل ممکن است در کامل بستن پلک‌های خود و خواب راحت به مشکل بخورید، اما این اتفاق کاملاً موقتی است و بعد از گذشت چند روز کامل برطرف می‌شود.

بعد از این عمل باید از تعدادی از فعالیت‌های مختلف خودداری کنید تا مطمئن شوید نتیجه جراحی پتوز چشم تا مدت‌ها تازگی خود را حفظ می‌کند، هرچند بازگشت به حالت قبلی تقریباً اجتناب ناپذیر است.

اول از همه نباید تا سه هفته ارایش چشم انجام بدهید، چه خط چشم، چه ریمیل، و به خصوص و به خصوص انداختن لنز، درصورتی که چنین کاری انجلم دهید دردسر‌های زیادی برای شما پیش خواهد امد، لنز‌های نامطمئن هم که دیگر جای خود دارند.

باید از تمرین‌های قدرتی و پر فعالیت خودداری کنید، تحت هیچ شرایطی برای یک ماه حتی نباید به شنا کردن فکر هم بکنید، زیرا آب کلر دار و یا آب شور به سادگی حاصل عمل پتوز چشم را بر باد می‌دهد.

اما تمرینات معمول باعث بهتر شدن روند بهبود بیماری می‌شود، کافی است که در این مورد با پزشک خود مشورت کنید تا مناسب‌ترین تمرین‌ها را برای خود انتخاب کنید.

پیشنهادی:  لبخند شیرین حیوانات به بهانه روز جهانی خنده

چرا عمل پتوز چشم را انجام دهیم و چرا نه؟

این عمل جزء عمل‌های کم خطر و بیخطر است، به همین خاطر احتمال مرگ یا اسیب دایم کاملاً صفر است.

تا به تا بودن پلک‌ها تأثیر بسیار بدی روی ظاهر افراد می‌گذارد و شما را همواره خواب الود نشان می‌دهد.

بنابر مسئولیت ما بر گوش زد کردن خطرات و مضرات این عمل، به شما می‌گوییم که چرا نباید این عمل را انجام بدهید.

  • احتمال نیاز به عمل دوباره بعد از یک دوره چند ساله
  • تأثیر کم این عمل برای کودکان به علت رشد چشم و بافت اطراف چشم
  • نمایان شدن بیشتر افتادگی پلک چند سال بعد از عمل برای کودکان
  • نیازمند اجتناب از تعدادی از فعالیت‌های نام برده
  • مشکل در خواب تا چند روز بعد از عمل
  • خونریزی خفیف در ناحیه جراحی

نکات قبل عمل برای مسن‌تر‌ها

اگر نسبتاً مسن هستید و قصد انجام این عمل را دارید بهتر است برای اطمینان از نتیجه‌گیری عمل جراحی، نکات زیر را رعایت کنید.

سیگار کشیدن علاوه بر ضرر‌های متعددی که برای ریه، معده و بسیاری از دیگر اندام‌های بدن دارد، باعث چروکیدگی پوست هم می‌شود، از جمله پوست پلک.

قبل و بعد از عمل جراحی از سیگار کشیدن خودداری کنید، اگر هم تا آخر عمر اجتناب کنید که خب، بهتر!

بعد از عمل تنها تعدادی از فعالیت‌های ورزشی سبک مجاز است و برای همان فعالیت‌ها هم باید از پزشک خود اجازه بگیرید.

قبل از عمل اگر درحال مصرف داروی خاصی هستید حتماً به پزشک اطلاع دهید چون ممکن است عمل جراحی در حال حاضر برای شما مناسب نباشد، هرچند با توجه به استفاده اندک و تقریباً صفر از داروی بیهوشی قدری بعید است.

جلوگیری از پتوز

در حقیقت راه شناخته شده‌ای برای جلوگیری از پتوز وجود ندارد، چون افتادگی پلک انتسابی همراه با تولد است و قابل پیشگیری نیست.

پتوز بزرگسال هم در نتیجه ضعف ذاتی عضله پلک و نیروی گرانش زمین است، به همین خاطر می‌توان پتوز بزرگسالان هم یک نوع ویژگی مادرزادی است، چون قدرت عضلات پلک کاملاً ارثی است.

علاوه بر این گریزی از نیروی جاذبه نیست، بنابراین هرکسی در سنین کهنسالی دچار این مشکل خواهد شد، مخصوصاً بعد از عمل‌هایی مانند کاتاراکت (آب مروارید چشم)

بهترین مرکز جراحی‌های پتوز مربوط به چشم

مایه مباهات و افتخار ما است که، مرکز و کلینیک جراحی RMC برای مدت مدیدی عنوان بهترین و تنها مرکز تخصصی پتوز و فلج پلک این حوزه در ایران را یدک می‌کشد.

در این کلینیک تعداد زیادی جراح مجرب و مختصص که برخی فارغ التحصیل بهترین دانشگاه‌های علوم پزشکی در جهان هستند برخوردار هستیم و می‌توانیم بهترین کیفیت ممکن و البته یک جراحی امن را به شما هدیه کنیم.

در صورت تمایل با ما تماس بگیرید، نگران نباشید قیمت‌های ما کاملاً به صرفه و ارزان هستند و در شرایطی تخفیف‌هایی برای مشتریان خود در نظر گرفته‌ایم.

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید، در صورت تمایل به انجام این جراحی برای خود یا فرزند خود با این شماره تماس بگیرید:

پایان رپورتاژ آگهی

مطلب پیشنهادی

قهوه، نوشیدنی محبوبی است که میلیون ها نفر در سراسر جهان مصرف می کنند، در اشکال، طعم ها و انواع مختلفی وجود دارد. در میان برجسته ترین گونه های قهوه، عربیکا و روبوستا به عنوان بازیگران اصلی برجسته هستند. در حالی که عربیکا اغلب به دلیل طعم های ملایم و ظریف خو …

قهوه، نوشیدنی محبوبی است که میلیون ها نفر در سراسر جهان مصرف می کنند، در …