نسکافه چیست؟ خواص و مضرات نسکافه

[ad_1]

انواع نسکافه, ترکیبات نسکافه, میزان مصرف نسکافه در روز

نسکافه چیست

همه چیز درباره نسکافه

اگر تا امروز اندیشه میکردید که نسکافه نوع خاصی از قهوه با ترکیبات یا افزودنی های دیگر هست تنها نیستید ولی باید بگوییم که تا امروز در اشتباه بوده اید.

نسکافه ( به انگلیسی : Nescafé ) نام یک برند قهوه بی‌درنگ هست که توسط شرکت نستله تولید میشود. واژه نسکافه از ترکیب دو واژه Café و Nestlé ایجاد شده هست که تبدیل به یکی از برندهای معروف و پرطرفدار در دنیا شده هست.

قهوه نستله برای این که بتواند پاسخگوی نیازهای افراد مختلف باشد،  انواع مختلف قهوه بی‌درنگ از نسکافه ردماگ تا نسکافه گلد را تولید کرده هست. نسکافه گلد بدون کافئین هم با همان طعم و رایحه مطلوب برای افرادی که منع مصرف کافئین دارند، تولید میشود.

ایرانیان از قدیم خلق داشته اند که هر محصول جدیدی که با آن روبرو میشوند را با نام برند آن میشناسند و مهم نیست چند کارخانه دیگر آن محصول را تولید کنند در هر صورت نام اولین برند داخل شده به ایران ، روی آن محصول باقی میماند. اولین برند قهوه بی‌درنگ که داخل ایران شد، برند نسکافه بود بنابراین این واژه بین علاقمندان نوشیدن قهوه رواج پیدا کرد و میتوان گفت اصطلاح نسکافه ابداع ایرانیان قهوه نوش برای قهوه بی‌درنگ هست.

طرز تهیه نسکافه, نسکافه چیست, مضرات نسکافه

روش تولید نسکافه

تاریخچه تولید نسکافه

نسکافه که در واقع همان قهوه بی‌درنگ ( به انگلیسی : instand coffee )  هست در سال 1907 برای اولین بار توسط شرکت نستله و با نام تجاری نسکافه تولید شد و به سرعت تبدیل به یکی از پرطرفدار ترین نوشیدنی های دنیا شد و به همین دلیل هست که به جای استفاده از واژه قهوه بی‌درنگ در ایران از کلمه نسکافه استفاده میشود.

میتوان گفت نسکافه همان قهوه دم شده هست که در طول فرایندی فراوری شده و به شکل پودر آماده قهوه در می آید و برای استفاده از آن نیازی به دم کردن ندارید و کافیست کمی از پودر آن را در یک فنجان آب جوش بریزید و بنوشید.

پیشنهادی:  جوانه شبدر چیست؟ خواص بی نظیر جوانه شبدر

تولید قهوه بی‌درنگ در ابتدا با اعراض قهوه نوشان همراه شد چرا که معتقد بودند درفرایند تولید قهوه بی‌درنگ ، طعم و عطر واقعی قهوه از بین میرود. امروزه با پیشرفت دانش فنی تولید قهوه بی‌درنگ ، دوری میان کیفیت دو نوع قهوه به کلی از بین رفته هست و نوشیدن قهوه بی‌درنگ طرفداران بیشتری پیدا کرده هست.

قهوه بی‌درنگ در دو نوع کلاسیک و گلد تهیه میشود، قهوه کلاسیک تیره تر بوده و طعم سنگین تری دارد.

تاریخچه تولید نسکافه, تفاوت نسکافه و قهوه, طرز تهیه نسکافه

انواع نسکافه

مراحل تولید نسکافه

دانه قهوه حاوی فیبر نامحلول هست یعنی اگر اسیاب شده و در آب بجوشانیم، فیبر آن در کف کاسه رسوب کرده و رنگ قهوه در آب جوش حل میشود. در روش های صنعتی با کمک صافی ، رسوب را از این محلول سوا کرده و محلول قهوه را تبخیر و خشک میکنند.

رنگ انواع قهوه بی‌درنگ گوناگون هست که  به نوع قهوه و روش خشک کردن آن مربوط میشود و نشان دهنده میزان تخمیر یا کیفیت و طعم محصول نیست.

نسکافه یا همان قهوه بی‌درنگ در واقع از عصاره قهوه خشک تهیه میشود. عصاره قهوه به وسیله دم کردن پودر قهوه بدست می آید ولی غلظت بیشتری دارد.

دو روش برای تولید نسکافه وجود دارد :

تولید قهوه بی‌درنگ به روش خشک کردن افشانی ( به انگلیسی : Spray drying ) : قهوه دم کشیده به درون هوای داغ پاشیده میشود که به سرعت قطرات قهوه خشک شده و تبدیل به پودر یا قطعه های کوچک میشوند.

پیشنهادی:  طرز تهیه و خواص سرکه انگبین سنتی (سکنجبین)

تولید قهوه بی‌درنگ به روش خشک کردن انجمادی : در این روش قهوه دم کشیده ، منجمد شده و به قطعه های کوچکتر تقسیم شده و سپس در دمای پایین و خلا خشک میشود.

طرز تهیه نسکافه, نسکافه چیست, مضرات نسکافه

روش نوشیدن نسکافه

روش نوشیدن نسکافه

مرسوم ترین روش نوشیدن نسکافه مخلوط دو قاشق چایخوری نسکافه با یک فنجان آب داغ هست. اگر این مقدار برای شما زیاد بود میتوانید متناسب با دائقه خودتان ، مقدار نسکافه را کمتر کرده ودر صورت متمایل‌شدن شیر یا شکر به آن بیفزایید.

فرق نسکافه با قهوه

بر اساس بررسی های انجام شده مقدار آنتی اکسیدان نسکافه بیشتر از قهوه معمولی ست. یک فنجان قهوه بی‌درنگ دارای 4 کالری و مقادیر کمی پتاسیم ، منیزیم و ویتامین B3 هست.

قهوه بزرگترین منبع کافئین ( محرک ترین ماده موجود در جهان ) هست. مقدار کافئین در نسکافه کمتر از قهوه معمولی هست. یک فنجان قهوه معمولی 70 – 170 میلی گرم کافئین دارد در حالی که مقدار کافئین موجود در یک فنجان نسکافه ، 30 – 90 میلی گرم هست ضمن این که قهوه بی‌درنگ بدون کافئین هم تولید میشود.

فواید نسکافه

برای پی بردن به فواید قهوه مطالعات زیادی انجام شده با این حال اثبات محکمی بر کاهش بیماری نیست. مطالعات نشان میدهند افرادی که به صورت روزمره و رایج قهوه مینوشند، کمتر گرفتار بیماری میشوند.

نوشیدن نسکافه یا همان قهوه بی‌درنگ ، مشابه قهوه معمولی میتواند دارای فواید زیر باشد.

وجود کافئین بالا در نسکافه منجر به هوشیاری و تندرستی عملکرد ذهنی میشود.

کافئین بالای موجود در نسکافه تاثیر داروهای مسکن را دو مساوی میکند بنابراین برای درمان بی‌درنگ سردرد بهتر هست مسکن خود را همراه با یک فنجان نسکافه میل نمایید.

کافئین سبب تندرستی سوخت وساز بدن و کاهش چربی خواهد شد.

پیشنهادی:  طرز تهیه سرکه برنج و خواص سرکه برنج

نوشیدن کافئین احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 ، آلزایمر و پارکینسون را کاهش میدهد.

نوشیدن نسکافه سبب پیشگیری از سیروز و سرطان کبد میشود.

نوشیدن نسکافه سبب تقویت روحیه و کاهش احتمال افسردگی و خودکشی و افزایش طول سن میشود.

مضرات نسکافه

مقدار آکریل آمید موجود در قهوه بی‌درنگ دو مساوی قهوه معمولی هست. آکریل آمید در تاثیر رست قهوه در آن تشکیل میشود. ازدیاد این ماده در بدن سبب افزایش ابتلا به سرطان و اختلالات عصبانی میشود. آکریل آمید در بیشتر موادی که روزانه با آن در تماسیم، وجود دارد از جمله سیگار، غذاها و لوازم بهداشتی. البته میزان آن در قهوه و غذاهای دیگر به ندرت سبب بروز مشکلات میشود و سرطان زا نیست.

کافئین موجود در قهوه میتواندن علایم استرس، بیقراری و تپش قلب را تشدید کند بنابراین بهتر هست روزانه بیشتر از 2 فنجان قهوه ننوشید.

نوشیدن روزانه بیشتر از یک فنجان قهوه برای زنان باردار و شیرده مجاز نیست.

زنان شیرده بهتر هست از نوشیدن قهوه اجتناب کنند، کافئین قهوه از راه شیر مادر به نوزاد منتقل میشود و ممکن هست سبب بروز بی خوابی ، تحریک پذیری ، امتناع از شیر خوردن و عصبانی شدن شیرخوار شود. کبد نوزاد به اندازه کافی رشد نکرده و آنزیم های خاص را ندارد بنابراین تجزیه کافئین در بدن نوزاد بیشتر طول کشیده و مالیات بیشتری دارد.

کافئین در کودکان منجر به بیش فعالی و عصبانی شدن خواهد شد بنابراین توصیه میشود برای پیشگیری از افزایش بازیگوشی کودکان به آن ها قهوه ندهید.

نوشیدن قهوه برای پرفشاری خون، تپش قلب ، غدد فیبروکیستیک سینه زنان مفید نیست و بهتر هست افراد گرفتار کمتر از این نوشیدنی استفاده کنند.

 

منبع: بیتوته

[ad_2]

مطلب پیشنهادی

پلانتین چیست؟ خواص و مضرات پلانتین

[ad_1] میوه پلانتین پلانتین چیست و فرق پلانتین با موز پلانتین یا موز پختنی از …