فوت و فن پخت برنج

[ad_1]

 پختن برنج,نحوه پخت برنج

طرز پخت برنج ایرانی

برنج یکی از اصلی ترین غذاهای ایرانی میباشد که یک کدبانو لازم میباشد با نحوه پخت برنج آشنا باشد.

طرز پخت برنج کته :

برای پخت برنج به صورت کته یا دمپختی، ابتدا برنج را پاک کرده و بشویید و سپس آن را خیس کنید. بعد از گذشت 1 یا 2 ساعت آب برنج را دور بریزید و برنج را داخل قابلمه برنج بریزید، مقداری نمک بریزید تمرکزفکر کنید اگر نمک را زیاد بریزید برنج تان شور می شود، پس قطعا میزان نمک را بچشید و کم کم افزایش کنید. مقداری روغن هم افزایش کنید، به اندازه ی یک بند انگشت اشاره تان آب سرد روی برنج قرار بگیرد. و بعد آن را آرام هم بزنید.

اگر روی برنج بیشتر شود برنج تان نرم و له می شود اگر میزان برنج کمتر شود برنج تان سفت و به اصطلاح زنده می ماند.

بعد از آن شعله ی زیر قابلمه را روشن کنید بهتر میباشد برنج تان را اصلا هم نزنید و اجازه بدهید آب آن کاملا کشیده شود، و در پایان اگر دوست داشتید برنج تان قالبی شود دور تا دور آن را روغن بریزید و اگر تمایلی به قالبی بودن نداشتید برنج را در وسط قابلمه جمع کنید و روی آن چند سوراخ بزنید. سپس در قابلمه دمکنی قرار بدهید و اجازه بدهید از در قابلمه بخار بیرون بیاید و بعد شعله را کم کنید و اجازه بدهید حدود 30 لحظه تا برنج دم بکشد.

پخت برنج,طرز پخت برنج

روش پخت برنج

پیشنهادی:  نكاتی برای پخت كباب ترش و کته کباب

آموزش پخت برنج ایرانی :

برای پخت برنج ایرانی، ابتدا برنج را چند ساعت قبل از پخت پاک کنید و بشویید و آن را خیس کنید، سپس آب داخل قابلمه ای مناسب بریزید و روی شعله ی گاز قرار بدهید تا آب بجوش بیاید سپس آب برنج را خالی کنید و برنج را در آب درحال جوش بریزید و مقداری نمک داخل آن بریزید و به آرامی هم بزنید که برنج خرد نشود. بعد از اینکه برنج جوشید آن را دائم چک کنید اطراف برنج باید نرم باشد و وسط برنج کمی سفت تر باشد. بعد از اینکه پخت برنج به این حد رسید قابلمه را در زیر شیر آب سرد قرار بدهید و مقداری آب سرد روی آن بریزید تا برنج بهتر قد بکشد سپس برنج و آب آن را داخل آبکش بریزید از برنج بچشید اگر شور بود روی آن آب بریزید تا هم شوری آن از بین برود و هم اگر لعابی از برنج روی آن هست شسته شود زیرا این لعاب های برنج سبب چسبندگی برنج می شود.

پیشنهادی:  پودر سفیده تخم مرغ چیست و چه کاربردی دارد؟

مقداری روغن داخل قابلمه بریزید و مواد ته دیگ را داخل آن بچینید سپس برنج را داخل قابلمه بریزید و با کفگیر آن را به صورت کوه درست کنید به صورتی که اطراف قابلمه برنج نچسبیده باشد. بعد روی برنج را چند سوراخ بزنید و مقدار کمی آب و روغن روی برنج بدهید و در قابلمه را دمکنی قرار بدهید و شعله را زیاد کنید زمانی که از در قابلمه بخار بیرون آمد و یا بعد از گذشت چند لحظه دستتان را خیس کنید و به دیواره ی قابلمه بزنید اگر جیلیز ویلیز کرد شعله را خیلی کم کنید تمرکزفکر کنید قطعا بخار داخل قابلمه پیچیده باشد و گرنه برنج تان دم نمی کشد.

پختن برنج,نحوه پخت برنج

روش های پختن برنج ایرانی

پیشنهادی:  روش هایی برای رفع شوری غذا

نکاتی برای پختن برنج :

برای پخت برنج هندی و یا پاکستانی در روزگار جوش تمرکزفکر کنید که وسط برنج سفت نباشد خیلی هم نرم نباشد سپس آن را آبکش کنید.

 میزان جوش برنج ایرانی کمتر میباشد.

 برای طرز پخت برنج چمپا، یا طرز پخت برنج جنوب این را نکته را بدانید که این برنج ها زودتر نرم می شوند و نباید از آن ها غافل شوید.

 اگر در روزگار پخت برنج حس کردید کمی دیر آن را برداشتید از ریختن آب و روغن روی برنج خودداری کنید.

 اگر می خواهید از پلوهای مخلوط استفاده کنید باید برنج تان را زودتر آبکش کنید.

 

منبع: بیتوته

[ad_2]

مطلب پیشنهادی

روش صحیح انجماد نخود فرنگی و باقلا سبز

[ad_1]   نحوه ی نگهداری از سبزیجات اگر چه یخ زدن یا انجماد ، بهترین …