آشنایی با هنر بخارا دوزی

[ad_1]

صنعت بخارا دوزی, کاربرد بخارا دوزی

آشنایی با هنر بخارا دوزی

هنر بخارا دوزی

بخارا دوزی از صنایع‌دستی تزیینی ایران هست. در شهر بخارا پنبه و ابریشم انبوه بوده و به همین علت هنرمندان بخارایی، شیوه‌ای  در رودوزی‌ها ابداع کرده‌اند که به بخارا دوزی معروف هست.پارچه‌ی زیرین بخارا دوزی معمولاً چلوار، متقال یا کتان و ندرتاً ابریشم یا پشم هست. اگر میخواهید درباره این هنر زیبا بیشتر بدانید در ادامه با ما همراه باشید.

بخارا دوزی چیست؟

بخارا دوزی یک نوع رودوزی می‌باشد که هنرمندان با کار کردن بر روی پارچه های آسان به وسیله سوزن و نخ طرح های جذاب و رنگین پدید می‌آوردند. این صنعت از هنر‌های دستی ایران زمین به شمار میرود که از شهر بخارا نشات گرفته هست و به همین دلیل با نام این شهر ترکیب شده هست. این صنعت در دوران های تاریخی سلجوقیان، ایلخانی، تیموری و صفویه هم علاقه مندان بسیاری داشته هست.

پارچه مورد استفاده در بخارا دوزی

بخارا دوزی یک هنر دستی می‌باشد که بر روی پارچه های آسان با رنگ های مختلف پدید می‌آید. جنس پارچه های مورد کاربرد در این پیشه بیشتر از جنس کتان یا چلوار هست اما گاهی هم به متاع پشمی، ابریشمی و تافته تغیر میکند.

پیشنهادی:  فرش های غرب ایران

روش اجرای بخارا دوزی

بر روی پارچه های بخارا دوزی طرح های گوناگون و زیادی ایفا می‌شود و تقریبا زمینه را کامل میپوشانند. به دلیل تنوع طرح ها، بخارا زمان نقش داشتن اولیه را به وسیله‌ی کاربن بر روی پارچه نقاشی میکنند. در روزگار قدیم از گچ و براده ذغال برای نمایان کردن نقش داشتن استفاده میکردند که امروزه هم مورد استفاده‌ی بعضی افراد می‌باشد.

پس از طرح‌ریزی نقش داشتن مورد نظر، دوختن ابتدا میشود و تا پایان کار سمت سوزن باید یکنواخت باشد تا نظم در کار مستقر بماند.دوخت در این صنعت به صورت کوک های کوتاه و بلند هست که کوک های بلند داخل کوک های کوتاه و کوک های کوتاه در بین کوک های بلند پیشین درج می‌شود. هنرمندان در این کار از نخ ابریشمی بهره میگیرند که برای پیدایش نواحی سایه روشن این نخ به ابریشم تابیده شرابی، بنفش و صورتی رنگ تبدیل می‌شود. این افراد خیلی با شکیبایی و شکیبایی هستند چونکه این شغل به زیبا‌کاری و پر‌کاری های زیادی نیاز دارد.

طرح های مورد کاربرد در صنعت بخارا دوزی

در بخارا دوزی از اشکال و نقش داشتن های متنوعی از جمله گل های اناری، شاه عباسی، گل های میخک ، طرح گلدانی، نقش داشتن های هندسی، گل های جناقی، گل های سیبی، گل گلدانی ، گل و بته، لچک مداخل، ترنج و سر ترنج تاجی، تاکی، افسری، برگ‌های چتایی، گل های حاشیه ای در مدل های مختلف، طره ای و نیم طره ای، بته جقه ای، نقش داشتن های شمسه ای، بازوبندی و بند رومی، شجری و گل ساعتی استفاده می‌شود.

طرح‌ریزی گل در بخارا دوزی

برای دوختن گل ها در بخارا دوزی از کوک های آسان و مورب بهره‌جویی می‌کنند. نظم در این کار خیلی حائز اهمیت می‌باشد پس در اجرای تمامی نقش داشتن ها باید به آن تمرکزفکر کرد. بعد از پر کردن داخل طرح باید دور آن را پایه دوزی کرد تا جایی که سرمشق کامل شود. و بعد از آن برگ و سایر اجزای گل را به طرح می‌نشانند.

پیشنهادی:  آشنایی با هنر نقاشی لاکی

رنگ گل ها در بخارا دوزی به گون های قرمز ، شرابی ، نیلی ، سفید، یشمی ، زرد ، خردلی ، قهوه ای ، نارنجی می‌باشد.

رنگ ساقه‌ی گل با رنگ پایه دوزی یکسان هست اما رنگ پرچم گل (بخشی که تخم گل در آن وجود دارد) آبی روشن و نارنجی هست.

کاربرد بخارا دوزی

طرح های بخارا دوزی ملحفه، رو تختی، رو میزی، شال، رویه‌ی کرسی ، پرده ، لباس،  کلاه، سجاده ، رو بالشتی ، رو طاقچه ای و پارچه های بسیاری را آراسته می‌سازد. همچنین در بخارا دوزی تابلو های تزئینی زیبایی را هم طرح می‌کنند. و همینطور پارچه های مزین شده به وسیله بخارا دوزی اقبال هنری چند موزه خارجی را چون : موزه ارمیتاژ ، موزه پاریس ، موزه  بریتیش ، موزیوم ، مترو پولتین و موزه لوور را شکیل ساخته هست.

صنعت بخارا دوزی, کاربرد بخارا دوزی

استفاده از بخارا دوزی برای تزئین رو بالشی

 

منبع: بیتوته

[ad_2]

مطلب پیشنهادی

آشنایی با هنر گچمه بافی

[ad_1] گچمه‏ بافي که از صنايع دستي انحصاري کهگيلويه و بويراحمد می باشد، هنري مرکب …