آشنایی با صنایع دستی دزفول

صنایع دستی دزفول کپو, صنایع دستی چوبی دزفول, سوغات دزفول

صنایع دستی دزفول

نگاهی به هنر و صنایع دستی دزفول

جنوب ایران با زمان و پیشینه ای زورمند، در بخش هنرها و صنایع دستی نیز نقش داشتن اساسی دارد. در این میان شهر دزفول که بخشی از استان خوزستان حساب می شود به عنوان شهر ملی صنایع دستی در سازمان یونسکو ثبت شده هست با ما همراه باشید تا به بررسی دقیق تر صنایع دستی و سوغاتی های این شهر زیبا و تاریخی بپردازیم.

درباره شهر دزفول چه می دانید؟

دزفول شهری تاریخی هست که بیش از دویست هکتار وسعت این شهر را صد ها بنا و تک بنا با ثبت ملی پوشانده هست و استانداردها و پیش زمینه لازم برای ثبت جهانی به عنوان شهر ملی صنایع دستی را دارا بود که با سعی بسیار مسئولین و صنعتگران و هنرمندان این شهر این اتفاق افتاد.

از آنجایی که صنایع دستی دارای بار فرهنگی و ریشه تاریخی در منطقه هستند تولید آنها به قصد معرفی فرهنگ و زمان منطقه مورد توجه افراد بسیاری هست؛ علاوه بر این مزایای بسیاری از جمله عدم نیاز به سرمایه گذاری کلان در مقایسه با سایر صنایع، امکان توسعه در تمامی مناطق و خودکفایی (تولید با محصولات اولیه داخلی) سبب شده هست که این هنر اهمیت ویژه ای میان مردم داشته باشد. برخی از سوغاتی های این شهر عبارتند از:

معرفی صنایع دستی دزفول

همانطور که در بخش قبل نیز اشاره شد صنایع دستی سبب خودکفایی می شوند که شهر دزفول مانند خیلی خوبی برای این مورد می باشد. صنایع دستی در این شهر خیلی گسترده هستند به طوری که ۶۰ پیشه مختلف که در ۱۸ گروه دسته بندی می شوند در این شهر وجود دارد.

به همین دلیل نه تنها مردم دزفول وارداتی نداشتند بلکه شهرهای اطراف را نیز تا حد زیادی تامین می کردند. از جمله نام هایی که برای محله ها، مکان ها، لقب ها یا نام فامیلی و.. با الهام گرفتن از هنرهای صنایع دستی در دزفول مورد استفاده قرار گرفته اند، تاریخچه طولانی صنایع دستی این منطقه را تایید می کنند.

پیشنهادی:  بوهول جزیره ای با ساحل سفید و تپه های شکلاتی

علاوه بر این طبق جمله پروفسور گیرشمن در پنج هزار سال قبل از میلاد مردمی در کوه های شمال خوزستان (مکان حدودی دزفول) زندگی می کردند که با فن سفالگری و بافندگی به خوبی آشنایی داشتند.

مردم این منطقه نه تنها شهر و روستاهای اطراف خود را تامین می کردند بلکه صادرات بسیاری نیز به مناطق دورتر و حتی کشورهای خارجی داشتند و دارند و افرادی که پیشه صنایع دستی را یاد گرفته اند در بخش های مختلفی از پوشاک و لوازم خانگی، وسایل مورد نیاز زندگی، تجهیزات، ابزارهای مورد نیاز و و… تلاش می کنند.

برای گروه بندی صنایع دسته ۲۴ گروه مختلف وجود دارد که ۱۸ مورد از آنها حاوی بیش از ۶۰ نوع پیشه مختلف در دزفول وجود دارد بدین ترتیب می توان بسیاری از صنایع دسته در بخش های بافته های اداری، بافندگی سنتی، نمد مالی، سفالگری، فلزی و آلیاژی، زیور آلات سنتی و سنگ تراشی، کاشی کاری، شیشه گری، خراطی، ریزه کاری چوب، محصولات حصیری، فراورده های چرم و پوست، قلم زنی و… را در دزفول پیدا کرد. این تولیدات در صدها کارگاه ساخت صنایع دستی در این شهر خلق می شوند.

مهم ترین صنایع دستی دزفول چیست؟

احتمالا برای شما نیز سوال شده باشد که در میان تنوع خیلی بالای صنایع دستی دزفول کدام یک از اهمیت بیشتری بهره‌مند هست یا به عنوان سوغاتی اصلی این شهر همراه هست. به طور کلی مشهور ترین صنایع دستی دزفول عبارتند از:

• کپو بافی

از جمله اصلی ترین و مهم ترین صنایع دستی شهر دزفول کپو بافی هست که به بسیاری از جوانان جویای پیشه و کار آموزش داده می شود. محصولات در کپو بافی با پیچیدن ساقه های نو رس و جوان نخل دور تا دور ساقه های کرتک انجام می شود و پس از تولید کالای مورد نظر با این روش به آخرین مرحله یعنی تزئین می رسیم که با کمک کامواهای الوان در رنگ های مختلف انجام می شود.

مهم ترین منطقه در خوزستان برای کپو بافی منطقه شهیون در دزفول می باشد که با آنها وسایل مختلفی از جمله سینی، کاسه های حصیری، سبد های درب دار و سبد های بدون درب و… را با بهترین کیفیت تولید می کنند.

• صنعت خراطی

یکی دیگر از صنایع دستی مهم دزفول که طرفدارهای جهانی دارد خراطی هست. مردم این شهر روزگار زیادی را صرف تولیدات با کیفیت در صنعت خراطی کردند و اکنون محبوبیت جهانی آن به قدری رسیده که هست که تولید کنندگان آن در شهر دزفول، مهر اصالت سازمان جهانی یونسکو را دریافت کرده اند.

معرفی صنایع دستی دزفول, قدیمی ترین صنایع دستی دزفول, قلم نی از صنایع دستی دزفول

صنعت خراطی از پرطرفدارترین صنایع دستی دزفول

در خراطی از چوبی به نام جغ استفاده کرده و محصولات بسیاری از جمله گلدان های تزئینی، قلیان های تزئینی، مبلمان  دیگر ظروف هنری زیبا تولید می کنند که میزان بسیاری از آنها در بازارهای دزفول به فروش می رسند.

• ساخت قلم نی

اگر به پی‌جویی خوشنویسان پیشه ای بروید و از آنها درباره یک قلم نی خوب بپرسید به احتمال زیادی قلم نی دزفول را به شما پیشنهاد می کنند چرا که این محصول تنها قلم نی موجود در بازار هست که رنگ دانه دارد و صیقلی و ارتجاعی هست، در ساخت آن از چوب استفاده نمی کنند بدین ترتیب به تنها قلم نی با کیفیتی تبدیل شده هست که با جذب رنگ استقامت خود را از دست نمی دهد و سبب محبوبیت جهانی آن نیز شده هست.

هنرهای دستی دزفول, صنایع دستی دزفول, هنر و صنایع دستی دزفول

قلم نی یکی از صنایع دستی مشهور دزفول

بخش عمده ی بازار ایران و جهان در حوزه قلم نی به شهر دزفول اختصاص دارد و ساخت آن در این شهرستان بیش از هزار سال تخمین زده شده هست. درحال حاضر خانواده های انگشت شماری از نکات و اصول پیشه ای ساخت قلم نی دزفول آگاه هستند که تمامی مراحل آن از کشت تا داشت و برداشت و تولید آن را خودشان انجام می دهند.

پیشنهادی:  آشنایی با حمام خرم سلطان از جاذبه های شگفت انگیز ترکیه

• گیوه بافی

صنایع دستی دزفول

نمونه هایی از گیوه های کامل شده

این هنر نیز حدودا هزارسال هست در شهر دزفول رایج شده هست و به عنوان یکی از سوغاتی های اصلی این شهر شناخته می شود. این نوع از کفش ها معمولا خیلی خنک و مخصوص آب و هوای مناطق گرم طرح‌ریزی می شوند و با توجه به اقلیم این منطقه از سال ها پیش مورد توجه صنعت گران قرار گرفته هست. در بازارهای این شهر افرادی معمولا مسن حضور دارند که در همانجا پس از اندازه گیری دقیق سایز پا گیوه دوزی می کنند و در عرض یک روز آن را تحویل می دهند تا بدون خستگی و آزار شدن در گرما به قدم زدن بپردازید.

• گلیم بافی و نمد مالی

 سوغات دزفول, صنعت خراطی از صنایع دستی دزفول, هنرهای دستی دزفول

بافندگی از قدیمی ترین صنایع دستی دزفول

اگرچه این هنر مورد توجه کمتری قرار می گیرد اما هنرمندانی نیز همچنان به گلیم بافی و نمد مالی مشغول هستند و محصولاتی تولید می کنند که معمولا بسیاری از مسافران و گردشگران خریدار آنها هستند.

جمع بندی

شهر دزفول به عنوان یکی از اصلی ترین تولید کنندگان صنایع دستی و شهر ملی صنایع دستی شناخته می شود چرا که از قرن ها پیش این صنعت و هنر در این منطقه رایج بوده هست و اصالت خود را حفظ کرده هست. درحال حاضر گستردگی صنایع دستی در این شهر به قدری زیاد هست که حدود سه چهارم از انواع مختلف آن در دزفول تولید می شود.

این صنایع در میزان کمتری توسط هر شخص تولید می شوند و علاوه بر جنبه هنری و زیبایی شناختی کاربردهای مهمی نیز در زندگی روزمره دارند و نقشی اساسی ایفا می کنند که مردم دزفول توانسته اند در این مورد کاملا به خودکفایی برسند و علاوه بر تامین سایر مناطق، محصولاتی مبتنی بر دانش خود و تنها برای منطقه خودشان تولید کنند.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

آشنایی با طبیعت زیبا و سوغات روستای برغان

روستای برغان کجاست معرفی روستای برغان روستای برغان یکی از زیباترین مقاصد گردشگری طبیعت برای تهران …